UNESCO ASP


Daugavpils Valsts ģimnāzija UNESCO ASP tīklā

 

Konteksts

UNESCO Asociēto skolu projekta mērķis ir stiprināt skolu tīklu kā efektīvi koordinētu izglītības inovācijas centru, kurā tiek izstrādāti, apkopoti, izvērtēti un tālāk izplatīti labās prakses piemēri un jauni mācību materiāli, lai  īstenotu kvalitatīvu iekļaujošu izglītību un izglītību ilgtspējīgai attīstībai, ievērojot cilvēktiesību, globālās atbildības, demokrātijas un starpkultūru dialoga principus.

UNESCO ASP darbība popularizē un iekļauj mācīšanas un mācīšanās procesos četrus 21. gadsimta izglītības pīlārus – mācīties zināt, mācīties darīt, mācīties būt un mācīties dzīvot kopā, lai ar izglītības palīdzību sekmētu ilgtspējīgu sociālo, kultūras, vides un ekonomisko attīstību, kā arī stiprināt visu izglītības sistēmas dalībnieku iesaisti ANO Ilgtspējīgas attīstības mērķu īstenošanā.

UNESCO ASP aktivitātes un projekti Latvijā tiek organizēti tematiskajos virzienos:

1) cilvēktiesību izglītība, miera un nevardarbības kultūra un globālais pilsoniskums;

 2) ilgtspējīga attīstība un ilgtspējīgs dzīvesveids;

 3) kultūras mantojums, kultūras daudzveidība un starpkultūru izglītība.

UNESCO asociētās skolas aicinātas atzīmēt ANO un UNESCO noteiktās starptautiskās dienas.

 

Daugavpils Valsts ģimnāzija UNESCO ASP tīklā

Daugavpils Valsts ģimnāzija UNESCO ASP tīklam pievienojās 2008.gadā, par pamatvirzienu uzvēloties ilgtspējīgu attīstību. Mēs sevi pozicionējam kā izglītības iestādi, kas veicina izaugsmes domāšanu ilgtspējīgai attīstībai.

Mūsu izpratnē izglītība ilgtspējīgai attīstībai ir prāta, sirds un roku mijiedarbība:

  • zināšanās balstīta (prāts),
  • uz vērtībām orientēta (sirds),
  • starpdisciplināra mācīšanās jeb
  • reālu problēmjautājumu risināšana un lēmumu pieņemšana = rīcība (rokas),
  • domājot globāli, bet rīkojoties lokāli.

 

Izglītība ilgtspējīgai attīstībai ir veiksmīga, ja tiek izmantota vienota skolas pieeja:

 

Visas skolas pieeja: ko mēs darām?

Mācību saturs: 17 IA mērķi tiek apgūti kursa stundās, līderības stundas, atsevišķos mācību priekšmetos, projektu nedēļās un ir visu ģimnāzijas Erasmus+ akreditēto projektu pamatideja.

Mācīšanās process: lēmumu pieņemšana, rīcība tiek apgūta projektu darbos, akcijās, kuras organizē skolēni.

Sadarbības tīkli tiek veidoti, izmantojot nacionālos (“Līderis manī”, Eiropas Parlamenta vēstnieku skola, Debašu centrs, biedrība “Cita Daugavpils” u.c.) un starptautiskos projektus (Erasmus, Deutsche Sprachdiplomschulen, PASCHNETu.c):

https://padlet.com/renate_malnace/fvortsusiv10alny

Infrastruktūra (vide, personāls): ir īstenota skolēnu ideja “Tējas namiņš”, ir ieviesta atkritumu šķirošana, resursu otrreizēja izmantošana.

Pārvaldība: tiek nodrošināta atkritumu šķirošana, resursu taupīšana.

Centrā - vīzija, vērtības. Tās noteica skolēni, skolotāji un vecāki, iesaistot absolventus:

https://padlet.com/renate_malnace/daugavpils-valsts-imn-zija-k-z-mols-fcpb17hb7v96dpst

Jaunajos standartos zināšanu un prasmju apguve par ilgtspējīgas attīstības mērķiem ir iekļauta dažādu mācību priekšmetu saturā. Lai novērstu fragmentētību, ģimnāzijā tika ieviestas līderības un kursa stundas.

Līderības stundās 7.-9.klašu posmā un kursa stundās 10.-11.klašu posmā skolēniem rodam iespēju apzināties sevis kā indivīda izaugsmes iespējas (mācīties būt: apzināties savas stiprās puses, savus mērķus un mācīties tos sasniegt) un pilnveidot tās praktiskā darbībā (mācīties darot un sadarbojoties) saistībā ar izvēlēto profesionālās darbības jomu (cilvēks un veselība, cilvēks un sabiedrība, vide un inženierzinātnes, uzņēmējdarbība, programmēšana un IT) ilgtspējīgas attīstības kontekstā (mācīties zināt: ANO 17 ilgtspējīgas attīstības mērķi).

 

Piemērs:

Projektu nedēļas laikā visi 10.klašu skolēni izpēta 17 IA mērķus, izvēlas vienu mērķi un izveido akcijas, pasākuma ideju, kā varētu popularizēt/sniegt savu ieguldījumu mērķa sasniegšakai skolā. Visas idejas tiek prezentētas skolasbiedriem un iespēju robežās īstenotas.

1.ideja: pilnās somas diena (ja skolēnam mājās ir manta, kas ir lietojama, bet nav vajadzīga, skolēns to atnes uz skolu, lai uzdāvinātu/mainītos ar citu skolēnu).

2.ideja: vai ģimnāzijā 1 dienu ir jābūt tikai veģetārajām pusdienām (skolēni sagatavoja prezentāciju par to, cik daudz resursu tiek patērēts un cik ļoti tiek piesārņota vide, lai saražotu 1 kg gaļas; pēc tam tika veikta visu ģimnāzistu aptauja par to, vai ir jāievieš veģetārās pusdienas; 56% nobalsoja – pret).

3.ideja: teātra izrāde par veselīgu dzīvesveidu (skolēni iestudēja teātra izrādi 3 ainās, katras ainas beigās piedāvājot 3 izvēles turpinājumam; skatītāji balso par izrādes turpinājumu – tas tiek spēlēts).

Kopumā tika piedāvātas 13 idejas: https://padlet.com/renate_malnace/izgl-t-ba-ilgtsp-j-gai-att-st-bai-2907uhztfu52lwh9

Nodarbības, akcijas tika vadītas visās 7.-9.klasēs.

Rezultāts: skolēni zina, kas ir 17 IA mērķi, viņiem ir idejas, kā ar savu rīcību var veicināt kāda mērķa sasniegšanu; skolēniem ir darbības un sadarbības pieredze. Viņi ir apguvuši 21.gadsimtā nepieciešamās pamatkompetences. Viņu rīcību vada kopējās vērtības.

Par labākajām idejām balso skolasbiedri. Labāko ideju autori piedalās Erasmus+ projektā “Ilgtspējīga attīstība: divi ceļi, divas iespējas”, 18 skolēni dodas uz partnerskolu Hamburgā, kur salīdzina savu pieredzi (intervē vietējos iedzīvotājus par iepirkšanās, pārvietošanās u.c.ikdienas paradumiem, kas ietekmē vidi utml.). Par projekta īstenošanas laikā gūto pieredzi skolēni, pārstāvot Valsts izglītības attīstības aģentūru, stāstīja izstādes “Skola 2022” apmeklētājiem; portālā DELFI tika publicēts Daugavpils Valsts ģimnāzijas pieredzes stāsts:

https://www.facebook.com/daugrc.lv/posts/pfbid02gvLEBrz9TqH4NwWd8KPYF7CG9wnunT1YvGyacBVUxAk3eSaxag5cSybA6bttwwbfl

https://www.erasmusplus.lv/pieredze/pasaule-ir-krasainaka-neka-mums-skiet-daugavpils-valsts-gimnazijas-erasmus-pieredze

https://www.delfi.lv/54517126/pieredzi-erasmus-plus/56104480/pasaule-ir-krasainaka-neka-mums-skiet-daugavpils-valsts-gimnazijas-erasmus-pieredze

 

Aktivitātes un projekti tiek aktualizēti ik mācību gadu, saglabājot pamatprincipus.

Sadarbības tīkli (daži piemēri)

Erasmus+ projekts “Izglītība ilgtspējīgai attīstībai: supervīzija 4.0”

https://daugrc.edu.lv/portfolio-view/erasmus-ka2-iia-supervizija-4-0/

Projekta ideja: augstskolu mācībspēki izstrādāja un aprobēja pedagogu profesionālās pilnveides ietvaru par izglītību ilgtspējīgai attīstībai. Daugavpils Valsts ģimnāzijas skolotāji kopā ar kolēģiem no Bučumenes pamatskolas (Rumānijas) un Oitenas vidusskolas (Vācija) piedalījās profesionālās pilnveides nodarbībās par 17 IA mērķiem, par izglītības ilgtspējīgai attīstībai pamatprincipiem, visas skolas pieeju (sistēmiskumu), sadarbības tīklu veidošanu un idejas mārketingu. Nodarbības vadīja Fehtas Universitātes, Edinburgas Universitātes, V.Dižā Lietuvas Universitātes mācībspēki. Projekta ietvaros ģimnāzijā tika uzsākts sistemātisks darbs IA ideju īstenošanā.

Rezultātu izplatīšanas pasākumā uzstājās arī Daugavpils valstspilsētas Attīstības departamenta vadītāja Daina Krīviņa un informēja par Daugavpils ceļu uz IA mērķu sasniegšanu, Daugavpils Universitātes pasniedzējas Dzintra Iliško un Ilona Fjodorova - par pētījumiem un zinātniskajiem izdevumiem par izglītību ilgtspējīgai attīstībai, Europe Direct Dienvidlatgales centra vadītājs Oskars Zuģickis - par Eiropas prasmju gadu un iedzīvotāju līdzdalības iespējām vietējā kopienā. Ģimnāzijas skolotāji ar sadarbības partneriem no augstskolām diskutēja par to, vai IA ir nākotne. Būtiskākais ieguvums ģimnāzijā ir skolēnu iesaiste 17 IA mērķu aktualizēšanā skolas vidē un sadarbības tīklu veidošanā ar vietējo kopienu.

Projekta rezultātu mājaslapa un sasniegtie rezultāti: https://esdsupervision.eu/

SR1: ESD Curriculum Frame for School Development in Europe (izstrādātas nostādnes izglītības ilgtspējīgai attīstībai ieviešanai Eiropas izglītības iestādēs).

SR2: izstrādātas pedagogu profesionālās pilnveides nostādnes izglītības ilgtspējīgai attīstībai ieviešanai Eiropas izglītības iestādēs.

SR3: izstrādāta mārketinga stratēģija izglītības ilgtspējīgai attīstībai popularizēšanai Eiropas izglītības iestādēs.

 

Starptautiskā izglītības akcija "Pasaules lielākā mācību stunda"

Latvijā notiek jau kopš 2015. gada. Ik gadu tā tiek uzsākta 25. septembra nedēļā, simboliski iezīmējot dienu, kad ANO valstis kopīgi apņēmās sasniegt 17 Ilgtspējīgas attīstības mērķus. Pasaules lielākās mācību stundas mērķis ir iepazīstināt gan bērnus un jauniešus, gan pieaugušos ar globālajiem mērķiem un iesaistīt ikvienu to sasniegšanā.

Izmantojot UNESCO LNK piedāvātos materiālus, tika aktualizēts mērķu sasniegšanas process:

https://www.facebook.com/daugrc.lv/posts/pfbid0ENoEpqkHpxNuKZg9y9f92zvnEcRhLiiqvvhTb27P6GxHYJzbr9HNbtAMefVq1HwPl

 

Informāciju  sagatavoja projektu koordinatore Renāte Malnace

 

 

Pedagogu profesionālā pilnveide

Daugavpils Valsts ģimnāzija veic reģionālā metodiskā un pedagogu tālākizglītības centra funkcijas, kā vienu no tālākizglītības virzieniem piedāvājot A kursus  "Izglītība ilgtspējīgai attīstībai" (6 h) un A kursus “Plašākas skolēna izglītības pieredzes gūšana izglītības iestādē” (6h). Kursus vada d.v.metodiskajā un projektu darbā Renāte Malnace.

Datums Nosaukums Dalībnieku skaits Pārstāvētās izglītības iestādes
14., 15.12.2023. A kursi "Izglītība ilgtspējīgai attīstībai". 36 Krāslavas Varavīksnes vidusskola, Daugavpils Tehnoloģiju vidusskola-licejs, Daugavpils Draudzīgā aicinājuma vidusskola, Rēzeknes 4.vidusskola, Rēzeknes 6.pamatskola, Riebiņu vidusskola, Galēnu pamatskola, Daugavpils Zinātņu vidusskola, Daugavpils Saskaņas pamatskola, Daugavpils Stropu pamatskola-attīstības centrs, Laucesas pamatskola, J. Pilsudska Daugavpils valsts poļu ģimnāzija, Biķernieku pamatskola, Laucesas pamatskolas PIV Silenē, Ilūkstes Raiņa vidusskola, Preiļu 2.vidusskola, Daugavpils Centra vidusskola
13.12.2022. A kursi "Izglītība ilgtspējīgai attīstībai". 33 Augšdaugavas novada Naujenes pamatskola, Daugavpils Draudzīgā aicinājuma vidusskola, Augšdaugavas novada Biķernieku pamatskola, Daugavpils Iespēju vidusskola, Daugavpils Centra vidusskola, Daugavpils Saskaņas pamatskola, Augšdaugavas novada Kalupes pamatskola, Augšdaugavas novada Vaboles vidusskola, Daugavpils Valstspilsētas vidusskola, Augšdaugavas novada Salienas vidusskola, Augšdaugavas novada Laucesas pamatskola, Augšdaugavas novada Špoģu vidusskola, J.Raiņa Daugavpils 6.pamatskola
25.08.2023. A kursi "Plašākas skolēna pieredzes gūšana izglītības iestādē". 25 Daugavpils Valstspilsētas vidusskola, Daugavpils Saskaņas pamatskola, Daugavpils Vienības pamatskola, Daugavpils Iespēju vidusskola, Daugavpils Tehnoloģiju vidusskola-licejs, Daugavpils Zinātņu vidusskola, Daugavpils Draudzīgā aicinājuma vidusskola, Daugavpils Centra vidusskola, Daugavpils Saskaņas pamatskola, Biķernieku pamatskola
19.12.2022. A kursi “Plašākas skolēna izglītības pieredzes gūšana izglītības iestādē” 28 Daugavpils Draudzīgā aicinājuma vidusskola, Daugavpils Iespēju vidusskola, Augšdaugavas novada Kalupes pamatskola, Daugavpils centra vidusskola, Daugavpils Saskaņas pamatskola, Augšdaugavas novada Biķernieku pamatskola, J.Pilsudska Daugavpils valsts poļu ģimnāzija, Daugavpils Zinātņu vidusskola, Daugavpils Centra vidusskola, Daugavpils Valstspilsētas vidusskola, Bērnu un jauniešu centrs "Jaunība", Augšdaugavas novada Špoģu vidusskola, Augšdaugavas novada Kalupes pamatskola