20.oktobrī Daugavpils Valsts ģimnāzijā notika konference "Atbalsts pedagogiem darbā ar talantīgiem skolēniem" Latgales plānošanas reģiona izglītības iestāžu pedagogiem.
Konferencē uzstājās projekta Nr. 8.3.2.1./16/I/002 “Nacionāla un starptautiska mēroga pasākumu īstenošana izglītojamo talantu attīstībai” darba grupas eksperte un metodisko materiālu autore Anita Skalberga un stāstīja par to, “Kā bērnam skolā nepazaudēt talanta potenciālu?”
LU doktorante Marika Melne, kura raksta promocijas darbu par talantīgajiem bērniem un vada Apdāvināto bērnu fakultatīvo skolu, lekcijā “Apdāvināti/talantīgi bērni/skolēni - izaicinājumi un iespējas” iztirzāja apdāvinātības jēdzienu un tā interpretācijas, paņēmienus apdāvinātības identificēšanai un atpazīšanai, pedagoģiskās stratēģijas un psiholoģiskā atbalsta sniegšanas iespējas apdāvinātiem bērniem.
Savukāt Aleksandrs Vorobjovs, PhD, Dr. paed., matemātikas skolotājs Rīgas Valsts 3. ģimnāzijā, stāstīja par to, kā organizēt darbu ar talantīgiem skolēniem STEM jomā, atšķirībām smadzeņu darbībā pusaugu zēniem un meitenēm, kādām kompetencēm jāpiemīt pedagogam un kā organizējams darbs stundā, ņemot vērā mūsdienu pusaudžu un jauniešu attīstības īpatnības.
Konference notika IZM, Daugavpils valstspilsētas un Daugavpils Valsts ģimnāzijas vienošanās ietvaros par reģionālā metodiskā un pedagogu tālākizglītības centra funkciju īstenošanu 2025.gadā.
Pēc konferences Aleksandrs Vorobjovs publicējis sirsnīgu refleksiju par konferenci Daugavpils Valsts ģimnāzijā. Rezonē katrs apgalvojums. Vēl viena tēze, ko Anita Skalberga minēja, šodien un vakar vairākkārt tika atkārtota pedagoģiskās padomes sēdēs par 7.un 10.klašu skolēnu adaptāciju ģimnāzijā. Par smalkumu. Būt smalkam savās domās, darbos, saziņā ar bērniem. Kā Ziedonim - nekāpt ziedā, nebrist otra dvēselē, bet būt līdzās. Palīdzēt dīgt, augt un ziedēt.
Pedsēdē izmantojām arī Aleksandra apkopotos materiālus par zēnu un meiteņu smadzeņu darbības īpatnībām. 7.un 10.klašu skolēnu komentāri apstiprina alfa paaudzes raksturojumu: ģimnāzisti gribētu ieviest noteikumu, lai katram skolēnam būtu draugs arī citā klasē, lai mācību priekšmetu sarakstā būtu zaļā stunda, lai stundās klusiņām varētu spēlēt galda spēles.
Un tāpat kā Aleksandram - arī ģimnāzistiem patīk skolas atmosfēra. Droša, gaiša un motivējoša vide. Jo - svešu bērnu nav, visi ir mūsu. Arī tie, kurus satiekam ikdienā ārpus skolas. Ikviens bērns ir sargājams un lolojams. Šo kolēģes Sandras pārliecību ir vērts pārņemt visiem pieaugušajiem Latvijas iedzīvotājiem.
PALDIES par iedvesmošanu labajam, Aleksandr, Anita un Marika!
/Direktora vietniece Renāte Malnace/
Te būs Aleksandra Facebook profilā publicētā refleksija:
"Nupat nosvinēju neapaļu 11 gadu jubileju kopš vadu tālākizglītības kursus skolotājiem. Par to aizdomājos tādēļ, ka vakar pirmo reizi šo gadu laikā ar lekciju kolēģiem uzstājos savā dzimtajā pilsētā - Daugavpilī. Pa šo laiku mana semināru ģeogrāfija ir kļuvusi visai plaša, taču pateicoties
Daugavpils Valsts ģimnāzijai tagad savā kartē varu atzīmēt arī savu pilsētu. Tas bija visai sirreāli - noparkoties tik pazīstamajā Imantas ielā pie aptiekas, pārskriet pāri Lāčplēša ielas bruģītim, un te nu es esmu - skaistā, gaišā ģimnāzijas aulā, stāstu savu sakāmo par talantiem.
Konferences temats bija darbs ar talantīgiem skolēniem. Ievada lekciju vadīja pedagoģijas doktore
Anita Skalberga. Izcila uzstāšanās! Tur katra tēze ir gatavs citāts. "Ja skolotājs ir nostrādājis profesijā 10 gadus, tad tas jau ir talantīgs skolotājs, ja ir noturējies tik ilgi. Ja vien nedari sev pāri kaut ko ļaunu." Vai arī: "Ne mirkli neaptumšo, neapduļķo savu prātu ar sīkumiem," kā aicinājums mazināt ņemšanos, tarkšķēšanu un augstprātīgu pamācīšanu. Super! Un tā visu pusotru stundu. Vienas vienīgas pērles. Es tik rakstīju, cik varēju paspēt. Par drosmi būt talantīgam skolotājam, kas nenozīmē kļūt kareivīgam, bet savu ceļu zināt gan. Ja parādās iespēja dzirdēt Anitas uzstāšanos, noteikti to izmantojiet!
Pēc Anitas stafeti pārņēma pedagoģijas doktorante
Marika Melne un reizē mana skolēna Gustava mamma. Marika stāstīja par sava topošā promocijas darba pētījuma iedīgļiem, saprotami iezīmēja nošķīrumu starp apdāvinātību un talantu. Man ļoti patika sadaļa par mītiem, kas saistās ar apdāvinātiem bērniem. It sevišķi pārliecinošais skaidrojums tam, kādēļ ir pamatīgs mīts, ka Latvijā notiek aktīvs darbs ar apdāvinātiem bērniem.
Visbeidzot, man bija uzticēts noslēgt konferenci ar dalīšanos pieredzē, darbā ar talantiem pārbaudītām stratēģijām. Saturiski man ļoti palīdzēja pieredze ar manu nepārspējamo audzināmo klasi
#teamvorobjovs Mārupes Valsts ģimnāzija. Es pastāstīju arī par to, ka būtiski atšķiras darbs ar talantīgām meitenēm un zēniem. To apliecina daudzi pētījumi, tai skaitā viens
Latvijas Universitātes veikts pētījums, kurā es atbildēju par matemātikā talantīgu skolēnu statistikas, darba metodikas, uzdevumu formulējumu izpēti. Bija ļoti interesanti. Un otrs ir arī LU veikts apkopojošs pētījums par smadzeņu darbībā balstītām zēnu un meiteņu mācīšanās atšķirībām. Ļoti iesaku to izlasīt katram skolotājam:
Konferences rīkotāja Renāte iemūžināja skaistu brīdi no manas lekcijas, kad ar slaidu par zēnu un meiteņu smadzeņu darbību samotivēju (vai izprovocēju?) Anitu nākt man talkā ar vērtīgiem papildinājumiem."