Daugavpils Novadpētniecības un mākslas muzeja apmeklējums
Daugavpils Valsts ģimnāzijā mācību gada noslēgumā notika projektu nedēļa “Latvijas valsts tapšana. Varonība”. Projektu nedēļas mērķis bija pilnveidot skolēnu tekstpratību, digitālo pratību un sadarbības prasmes, pētot dažādus Latvijas valstiskuma veidošanās aspektus. Lai realizētu mērķi,
9.-12.klašu skolēni izmantoja programmas “Latvijas skolas soma” piedāvātās iespējas: apmeklēja Daugavpils Novadpētniecības un mākslas muzeja ekspozīcijas, noklausījās lekciju “Daugavpils slavenu cilvēku acīm” un apskatīja Rīgas ielas promenādi.
Nedēļas laikā, izmantojot muzejā gūto informāciju, skolēni īpašu uzmanību pievērsa materiāliem par Brīvības cīņām Latgalē un veidoja savu mācību materiālu par atbilstošo tematu, kurš nākamajā mācību gadā tiks izmantots mācību stundās. Skolēni strādāja grupās un veidoja gan spēles, gan testus, gan puzles.
Vienas grupas skolēni izveidoja orientēšanās spēli “Latvijas valsts loma” – Latgales/Daugavpils atbrīvošana laika posmā no 1919.gada līdz 1920.gadam. To izspēlējot, skolēniem ir jāatbild uz jautājumiem un jāatzīmē kartē precīza atrašanās vieta. Vienlaicīgi tiek attīstītas arī prasmes, kas noderēs, mācoties ģeogrāfiju.
Otras grupas skolēni veidoja galda domino spēli no fotogrāfijām un vēsturiskajiem faktiem par 1919.-1920.gada Latgales atbrīvošanas operāciju, kas veicina apgūt Latgales vēsturi, attīsta domāšanu un veido izpratni par šo notikumu.
Trešās grupas skolēni veidoja kvestu “Poļu valsts loma Latgales atbrīvošanā”. Darba mērķis bija izglītot jauniešus par piemirstiem un maz zināmiem faktiem par citu valstu bruņoto spēku un karavīru neatsveramo atbalstu un upuriem. Lai izveidotu kvestu, skolēni apmeklēja ne tikai Novadpētniecības un mākslas muzeju, bet arī karavīru kapus.
Ceturtās grupas skolēni veidoja interaktīvu testu, lai skolēni varētu papildināt zināšanas par Brīvības cīņām un pārbaudīt erudīciju. Tests tika veidots Kahoot! programmā, lai to varētu pildīt visi gan tiešsaistē, gan individuāli.
Piektās grupas skolēni apskatīja piemiņas vietas Daugavpilī un izveidoja spēli “Neatkarības kara piemiņas vietas Daugavpilī”. Spēles mērķis ir pilnveidot zināšanas un rosināt interesi par Neatkarības karu, pētot pieminekļus Daugavpilī.
Sestās grupas skolēni veidoja puzli ar vēsturiskām fotogrāfijām (6 reālajā vidē un 1 virtuālajā), kas saistītas ar Brīvības cīņām Latgalē. Lai izveidotu puzli, skolēni gan iepazinās ar pilsētas centra objektiem, gan izmantoja Daugavpils Novadpētniecības un mākslas muzeja materiālus, iesaistot atbilstošus avotus, lai nākamajā gadā to varētu izmantot mācību stundās.
Informāciju apkopoja 11.a, 11.b kl.skolēni un Ingrīda Kondratjeva
Marka Rotko mākslas centra apmeklējums
2019.gada 9. maijā mēs, 12.b klase, projekta “Skolas soma” ietvaros apmeklējām Marka Rotko mākslas centru.
Jau došanās uz turieni un atpakaļ likās lieliska aktivitāte, jo devāmies kājām, spīdēja saule, bija silts. Lieliska iespēja izkustēties saspringtajā maija grafikā.
Marka Rotko mākslas centrā mums bija iespēja aplūkot tur esošās mākslas izstādes, izveidot pašiem savu grafikas mākslas darbu radošajā darbnīcā, kura notika mākslas centra koncertzālē, un, protams, tuvāk iepazīt Marka Rotko likteni, dzīvesgājumu un mākslinieka karjeru, kā arī aplūkot viņa mākslas darbu reprodukcijas un oriģināldarbus.
Ieva: „Tieši man radās daudz jautājumu par Marku Rotko, viņa daiļradi un ēku pirms došanās uz Marka Rotko muzeju. Uz visiem jautājumiem saņēmu atbides no mūsu aktīvā gida. Mēs analizējām mākslinieka darbus, kas palīdzēja saprast, kāpēc M. Rotko darbi ir tik populāri un dārgi. Ļoti interesants man likās paņēmiens radošajā darbnīcā, jo par to neesmu dzirdējusi. Veidojot darbu, mums tika dāvāta iespēja iejusties mazo bērnu ādā, kas bija ļoti aizraujoši. Nodarbība palīdzēja spert soli pretī mūsu pilsētas kultūrai un mākslai. Esmu ļoti pateicīga par doto iespēju. ”
Sandis papildina: „Nodarbība deva iespēju man iepazīties ar Marka Rotko darbiem, kas ir visas Daugavpils un pasaules lepnums, jo iepriekš neesmu vēl apmeklējis šo mākslas centru. Pēc teorētiskās daļas bija arī praktiskā daļa, kur es pats izveidoju savu mākslas darbu, uzspiežot krāsu uz lapas. Tas bija neparasts un līdz šim nedzirdēts mākslas paņēmiens. Man šī nodarbība bija apmācoša, interesanta un interaktīva, tāpēc iesaku apmeklēt Marka Rotko centru visiem.”
Marka Rotko mākslas centru apmeklēja arī 11.b un 12.a klases skolēni.
Liels paldies par šo lielisko iespēju Marka Rotko mākslas centra darbiniekiem, skolotājām Inārai Kuharonokai un Sandrai Rutkovskai, kā arī projekta „Skolas soma” organizētājiem!
Dina Soma, 12.b klases skolniece
Latgales zoodārza apmeklējums
2019. gada 15.maijā 8.a un 8.b klases skolēni un 23.maijā 7.a klases skolēni apmeklēja Latgales zoodārzu. Apmeklējuma mērķis bija iepazīties ar Latgales zoodārza faunas daudzveidību. Ievadnodarbībā mēs izveidojām dzīvnieka pasi, zoodārzā izvēlējāmies dzīvnieku un noskaidrojām par to informāciju.
Ienākot Zoodārza ēkā, mūs uzreiz sagaidīja surikātu ģimene. Gida pavadībā uzzinājām kaut ko jaunu par dzīvniekiem vai iepazinām jaunas dzīvnieku sugas. Dažas dzīvnieku mājvietas bija novietotas tādās vietās, par kurām nekad neiedomātos, ja mums neparādītu.
Zoodārzā bija visdažādāko dzīvnieku klašu pārstāvji: rāpuļi, zīdītāji, zivis, putni, kukaiņi u. c. dzīvnieki. Mūs ļoti iespaidoja lielais aligators, kurš atpūtās speciāli veidotā baseinā. Garastāvokli uzlaboja jautrie papagaiļi, kuri visu laiku ķīvējās savā starpā. Divējādas emocijas izsauca Ēģiptes lidojošie sunīši jeb augļu sikspārņi. Dažiem šie sikspārņi likās mīlīgi, bet daži pretīgumā rāvās tālāk no tiem.
Daudzi apstaigāja Zoodārzu vairākas reizes, lai izvēlētos dzīvnieku, par kuru vēlāk veidos pasi. Es izvēlējos sikspārņus, jo mani ieinteresēja šie zīdītāji un tieši tas, ka viņi prot lidot un medī, izmantojot eholokāciju.
Pēcnodarbībā aizpildījām Latgales zoodārzā mītošā dzīvnieka pasi: zīmējam dzīvnieku, kā arī tā pēdu nospiedumus vai knābi, vai spuras, vai zīņas, vai citus ķermeņa veidojumus; aprakstījām ārējo izskatu, dzīvesveidu, dzīves vidi, vairošanos, tā nozīmi dabā, sugas izplatību un sastopamību pasaulē, ierakstījām sugas nosaukumu latviski un latīniski. Kopā ar skolotāju secinājām, ka Latgales zoodārzā var iepazīt plašu bioloģisko daudzveidību.
Mēs gribētu vēlreiz apmeklēt šo Zoodārzu, jo tas šķita mājīgs, un visi dzīvnieki savā starpā dzīvo draudzīgi.
Informāciju apkopoja 8.b klases skolniece Aivija Ļitvinska
8.b klase Latgales zoodārzā
8.a klase Latgales zoodārzā
7.a klase Latgales zoodārzā
Koncertzāles “Gors”, Latgales Kultūrvēstures muzeja, Austrumlatvijas radošo pakalpojuma centra “Zeimuļs” un Lūznavas muižas apmeklējums
2019.gada 21.martā programmas “Latvijas skolas soma” ietvaros 9.-12.klašu skolēni iepazina Rēzeknes un Lūznavas muižas kultūrvēsturisko mantojumu. Izmantojot šo iespēju, skolēniem tika piedāvāts apmeklēt arī Rēzeknes Tehnoloģiju akadēmiju un Zaļo sinagogu.
Nodarbībās gūtās zināšanas un iespaidus skolēni izvērtēja klases, literatūras un bioloģijas stundās gan risinot krustvārdu mīklas, izpildot testus, gan papildinot zināšanas par dažādām detaļām, piemēram, kā izskatās zīdaste un kas tai kopīgs ar koncertzāli “Gors”, gan veidojot savu Rēzeknes logo “iespaidu ziedlapu”.
Skolēnu atsauksmes:
“Ekskursija bija aizraujoša. Pirmo reizi apmeklēju “Goru” un uzzināju, ka tā ir viena no vislabākajām koncertzālēm Eiropā. Rēzeknes zaļajā sinagogā es uzzināju daudz par ebrejiem un Rēzeknes pilsētas vēsturi Rēzeknes Tehnoloģiju akadēmijā apmeklējām dažādas ar moderno tehniku aprīkotas laboratorijas. Mums pastāstīja arī par studēšanas iespējam akadēmijā. Un noslēguma nodarbībā Lūznavas muižā - Latgales jūgendstila pērlē - uzzinājām par tās vēsturi un kas notiesk muižā mūsdienās”. /Anželika, 9.a/
“Koncertzālē “Gors” mūs iepazīstināja ar pašu ēku un telpām, kā arī parādīja aizkulises un mākslinieki grimētavas, kas ikdienā nav pieejamas. Man bija ļoti interesanti uzzināt par koncertzāles akustiku un telpu transformāciju.
Zaļajā sinagogā gids Vladislavs Ivdris mums izstāstīja par ebreju tautas tradīcijām, humoru un kā notiek lūgšanas. Mēs uzzinājām kā top ebreju svētmaize un pagaršojām to. Kultūrvēstures muzejā apskatījām eksponātus no dažādiem gadsimtiem un stendos aplūkojām Rēzeknes pilsētas vēstures liecības.
Rēzeknes Tehnoloģiju akadēmijā apskatījām akadēmijas telpu modeli, robotus, 3D printerus, ķīmijas laboratorijas un akadēmijas bibliotēku. Man ļoti patika klausīties par robotiem, kurus taisa akadēmijā, un par 3D printeriem, apmeklējām lielu studentu darbnīcu, kurā veido detaļas no metāla un detaļu modeļus datorā.
Nodarbības bija ļoti interesantas un es uzzināju daudz jaunas informācijas par Rēzekni un tās apkārtni”. /Ņikita, 9.a/
“Nodarbības bija pārpildītas ar emocijām un jaunām zināšanām. Kultūrvēsturiskajā muzejā apskatījām gan vēsturiskus artefaktus no Latvijas vēstures, gan Rēzeknes jauniešu darinātus mākslas darbus. Un, protams, saruna par Latgales kongresu un ta saikni ar mūsdienām.”
Biju ļoti priecīgi redzēt, kā Rēzekne aug un attīstās”. /Marta, 9.a./
Foto: Valērijs Dudeničs
Foto: Anita Zarāne